Протягом листопада 2010 року – квітня 2011 року громадська організація «Наше майбутнє», реалізуючи своє право на участь у формуванні та реалізації державної політики, здійснила громадську експертизу Гусятинської районної державної адміністрації щодо використання субвенцій, направлених на перевіз пільгових категорій громадян в районі.
Зазначена експертиза проведена у відповідності до Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2008 року № 976. Громадська експертиза проводилась спеціально створеною групою експертів, до якої входили члени громадської організації «Наше майбутнє», які володіють знаннями та досвідом у сфері державного управління.
Метою проведення громадської експертизи було:
оцінити діяльність Гусятинської районної державної адміністрації щодо використання субвенцій державного бюджету для перевезень пільгових категорій перевізниками автобусного транспорту в межах Гусятинського району та внести пропозиції щодо ефективного використання даних субвенцій з метою покращення надання послуг пільговим категоріям громадян.
Завдання громадської експертизи:
проаналізувати стан виконання законів України щодо захисту прав пільгових категорій громадян при перевезенні їх автобусним транспортом в межах Гусятинського району;
визначити найбільш проблемні питання щодо перевезень пільгових категорій громадян за рахунок субвенцій державного бюджету;
надати відповідні експертні пропозиції та рекомендації Гусятинській РДА для прийняття ефективних управлінських рішень з урахуванням думки заінтересованої громадськості щодо раціонального використастання субвенцій на перевіз пільгових категорій громадян та покращення даних послуг в цілому.
При проведенні громадської експертизи застосовувались такі методи:
аналіз правових, офіційних та інших письмових документів, які було отримано від Гусятинської РДА та її структурних підрозділів; (див. додаток );
глибинні інтерв’ю з представниками управління праці та соціального захисту населення та відділу розвитку інфраструктури та житлово-комунального господарства;
спостереження за здійсненням перевезення пільговиків в автобусному пасажирському транспорті;
інтерв’ю з перевізниками, пільговиками та представниками органів місцевого самоврядування;
письмове анкетування пільгових категорій громадян.
Громадська організація «Наше майбутнє» громадську експертизу проводила згідно розробленого плану, вивчались нормативно-законодавчі документи. Було чітко визначено мету та сформульовано предмет, джерела інформації, сформовано групу експертів, сформульовано запит в Гусятинську РДА про стан державної підтримки пільгових категорій громадян. Запит було подано в Гусятинську РДА.
Гусятинська РДА у відповідності з чинним законодавством запит розглянула і було видано розпорядження голови РДА №59 від 25.01 2011 року «Про сприяння проведенню громадської експертизи» та затверджено склад робочої групи з питань сприяння проведенню громадської експертизи діяльності Гусятинської районної державної адміністрації щодо виділення субвенцій державного бюджету для перевезень пільгових категорій громадян. На поставлену ціль нам змогли відповісти відповідні структурні підрозділи РДА: відділ розвитку інфраструктури та житлово-комунального господарства та управління праці та соціального захисту громадян.
Слід відмітити що громадська експертиза проводилась громадською організацією с. Крогулець «Наше майбутнє» в тісній співпраці з посадовцями Гусятинської РДА. Так, представники організації брали участь в двох засіданнях робочої комісії та двох нарадах при першому заступнику голови Гусятинської РДА, постійно мали змогу вносити пропозиції щодо покращення використання державних коштів на перевіз пільгових категорій, запрошувались і брали участь в обстеженнях щодо перевезень пільгових категорій громадян перевізником Дідич І.П та іншими перевізниками, що проводились в квітні 2011 року.
Громадська експертиза проводилась як шляхом аналізу документів, так і шляхом проведення інтерв’ю з перевізниками, громадянами, які мають право на пільговий або безкоштовний проїзд, представниками органів місцевого самоврядування. На кожному маршруті було проведено експеримент: за допомогою громадянина, який є пільговиком, проводилось дослідження того чи можливо скористатись безплатним проїздом в автобусах. При цьому, експеримент фіксувався за допомогою фотоапарату.
Завдяки проведенню формалізованих інтерв’ю з посадовцями було отримано інформації стосовно їх бачення проблеми. Окрім того, було одержано всі необхідні документи: копії розпоряджень, копії договорів з перевізниками по відповідних маршрутах, методичні рекомендації щодо здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян, які перевозяться автомобільним транспортом загального користування в Тернопільській області, за рахунок субвенцій з державного бюджету, затверджені розпорядження голови обласної державної адміністрації від 19 лютого 2010 року № 71, акти обстеження пасажиропотоків, розрахунки суми компенсаційних виплат пасажирським транспортом на приміських маршрутах за пільговий проїзд окремих категорій громадян при користуванні пасажирським транспортом на приміських маршрутах.
Під час проведення громадської експертизи встановлено, що діяльність Гусятинської державної адміністрації та її структурних підрозділів щодо використання субвенцій на перевіз пільгових категорій громадян в межах району обумовлюється вимогами чинного законодавства України, які зокрема передбачають що органи виконавчої влади:
забезпечують безкоштовний проїзд всім громадянам пільгових категорій, додержуючись переліку пільговиків згідно чинного законодавства;
забезпечують надання послуг громадянам пільгових категорій безкоштовно в межах району частково окремими перевізниками;
проводять інформаційну роботу щодо користування пільговим проїздом в межах Гусятинського району;
співпрацюють з перевізниками (приватними підприємцями) в питанні перевезень пільгових категорій громадян;
здійснюють позитивні дії щодо виконання розпоряджень Тернопільської ОДА по даному питанні;
проводить відшкодування перевізникам за перевіз пільгових категорій громадян.
Окрім того, встановлено, що в 2010 році безкоштовне перевезення громадян пільгових категорій в межах району здійснювали 13 приватних перевізників. Обслуговуючи відповідний маршрут, кожен із цих перевізників зобов’язаний перевозити 2 пільговиків в мікроавтобусі та 3 пільговиків в автобусі, що передбачено додатком до договору на обслуговування приміського автобусного маршруту.
Крім цього із п’ятьма приватними перевізниками (Фрицький І,І., Шимчишин М.М., Середа Г. А., Кравець О.І, Дідич І.П. ) 31 березня 2010 року було укладено договори на перевезення пільгових категорій громадян.
За 2010 рік перевізникам нараховано фактичне відшкодування витрат, повязаних із наданням послуг по перевезенню пільгових категорій населення , в сумі 312.379 гривень та їм фактично профінансовано 306.950 гривень за надані послуги по перевезенню пільгових категорій громадян , проте ще є заборгованість на 01.01 2011 року в сумі 116.312 гривень за минулі роки. Субвенція державного бюджету на перевіз пільгових категорій в 2011 році становить 418 тисяч гривень.
Громадська експертиза не виявила порушень чинного законодавства при використанні державних коштів. Проте встановлено, що система відшкодувань є недосконалою:
встановлені коефіцієнти співвідношення кількості безплатно перевезених пасажирів і пасажирів що оплачують проїзд (0,25 до 0,38) не відображають фактичний стан справ;
перевізники не мають можливості документально оформити фактичні перевезення пільговиків.
Така система не є такою що стимулює зацікавленість в перевезеннях громадян пільгових категорій серед перевізників. Саме тому численними є нарікання з боку пільговиків на те, що перевізники відмовляється їх перевозити (підтвердженням цьому можуть слугувати результати опитування, що проводилось в межах проекту). Також, слід наголосити що договори з перевізниками на перевезення пільговиків укладаються РДА не на початку року, а лише наприкінці березня. При цьому існує практика укладання договорів не з усіма перевізниками, що обслуговують район. Все це призводить до того, що пільговики не мають можливості в скористатись безкоштовним проїздом в межах Гусятинського району.
Таким чином, можна припустити, що порушуються законні права громадян що мають право на пільговий проїзд. Дану ситуацію слід покращити, розробивши відповідні заходи.
Під час спілкування з громадянами у ході опитування було проінформовано їх про право на пільговий проїзд, а також було випущено та розповсюджено листівки про право громадян на пільги при користуванні громадським транспортом. Було опитано приблизно 5% громадян, що мають право на пільговий проїзд, тобто 1000 пільговиків, що проживають на території 35 сільських рад району, а також більшість перевізників, які одержували субвенції із державного бюджету в 2010 році та здійснювали перевезення пільговиків. В опитуванні взяли участь представники всіх пільгових категорій: 99 ветеранів війни, 675 пенсіонерів, 29 ветеранів військової служби, 12 осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, 19 учасників Чорнобильських подій, 122 інвалідів, 10 реабілітованих осіб, 5 жертви нацистських переслідувань, 29 дітей з багатодітних сімей.
Із 1000 опитаних громадян, які мають право на пільговий проїзд в автобусах, що рухаються в межах району, майже половина пільговиків не знають про своє право на безкоштовний проїзд або не знають яким чином реалізуваит своє право на безкоштовний проїзд , і всього лиш 8,8 % користуються цим правом на практиці.
Опитаним було запропоновано дати обґрунтування того, чому вони, маючи право на пільговий проїзд, ним не користуються . Результати такі:
40,8% опитаних стверджують, що перевізник відмовляється безкоштовно перевозити пасажирів із посвідченням пільговика;
25,8% опитаних не знають яким чином вони можуть реалізувати своє право;
19,4% опитаних не знають про своє право;
5,2% опитаних не назвали причину.
Отже, як бачимо, використання субвенцій державного бюджету на перевезення пільгових категорій громадян є неефективним та нераціональним. Дуже часто громадяни є не обізнаними із своїми правами і більшість з них не можуть користуватись правом пільгового проїзду в автобусах, що рухаються в межах району.
Окрім того, Гусятинська РДА за 4 місяці 2011 року уклала лише 1 договір на перевезення пільгових категорій громадян за рахунок державних коштів. А саме, з перевізником Дідич І.П. на маршрутах: Гусятин-Калагарівка, Гусятин-Козина, при цьому коефіцієнт співвідношення кількості безплатно перевезених пасажирів і пасажирів ,що оплачують проїзд становить 0,15. Всі інші перевізники від укладання договорів відмовились, що привело до обмеження прав громадян пільгових категорій.
Також в результаті опитування було визначено думку громадян щодо поліпшення механізмів використання державних коштів на перевезення пільгових категорій. На думку опитаних:
– потрібно замінити виплату субвенцій перевізникам на адресну допомогу пільговикам. За це висловились 965 осіб.
– потрібно видати пільговикам спеціальні талони на пільговий проїзд, а перевізникам проводити компенсаційні відшкодування за фактично перевезених пасажирів.
На думку громадян, перевізники не будуть зацікавлені в перевезенні громадян пільгових категорій, доки не буде встановлено відповідний облік за фактичними перевезеннями пільговиків. Саме тому, цей крок на шляху до покращення використання коштів державного бюджету на дану ціль варто зробити.
В ході проведеної громадської експертизи встановлено, що
рух автобусів є стихійним, тому що в жодному населеному пункті немає встановленого розкладу руху автобусів;
в автобусах немає ніякої інформації про пільгові перевезення громадян, а також не виділено місць для проїзду пільговиків.
автобуси, що рухаються в межах району по маршруту Гусятин-Копичинці не заїжджають на автобусну станцію м. Копичинці. Місцеві жителі висловлюють потребу у тому, щоб автобус заїжджав на цю станцію;
громадяни м. Копичинці висловлюють потребу в міському автобусі по маршруту Автовокзал-Лікарня;
жителі с. Паївка просять встановити автобусну зупинку біля току бувшого колгоспу;
є потреба в автобусі в с. Шидлівці не тільки зранку а й в обід;
незручним для жителів м. Хоростків є те що немає чим виїхати з м. Хоросткова в 7:30-7:40 годині ранку, а жителі с.Клювинець незадоволені відсутністю руху автобуса після 15 години ;
прохання жителів сіл району забезпечити рух автобусів регулярно , а не тільки в базарні дні та в ранковий час :
багато пропозицій поступило від громадян щодо необхідності руху автобусів в святкові та вихідні дні.
Про хід проведення та результати громадської експертизи по даній темі жителів району громадська організація с.Крогулець «Наше майбутнє» інформувала через засоби масової інформації,а саме через районну газету «Вісник Надзбруччя» та Інтернет.
На основі отриманих результатів громадської експертизи діяльності Гусятинської районної державної адміністрації щодо використання субвенцій на перевіз пільгових категорій громадян в Гусятинському районі, районній державній адміністрації пропонується:
Продовжити практику забезпечення реалізації державної програми щодо соціального захисту громадян пільгових категорій при перевезенні їх пасажирським автобусним транспортом в межах Гусятинського району та покращити транспортне обслуговування жителів району.
Заключити договора на перевезення пільгових категорій громадян за рахунок субвенції з державного бюджету з усіма перевізниками,що здійснюють пасажирські перевезення на приміськх автобусних маршрутах в Гусятинському районі .
Посилити контроль за перевізниками щодо виконання договору на обслуговування приміських автобусних маршрутів щодо перевезень безкоштовно пільговиків та договору на перевезення пільгових категорій громадян за рахунок субвенції державного бюджету
З метою цільового використання субвенцій державного бюджету для перевезень пільгових категорій громадян в межах Гусятинського району запровадити видачу разових іменних талонів на проїзд пільговикам, а відшкодування перевізникам здійснювати згідно реєстрів за фактично перевезених пільговиків, що має бути підтверджено використаними талонами.
Покращити інформованість жителів району з питань руху автобусного пасажирського транспорту та з питань перевезення пільгових категорій громадян.
Рекомендувати перевізникам автобусів, що рухаються в межах району виділити спеціальні місця для сидіння пільгових категорій громадян.
Клопотати перед Тернопільською державною адміністрацією про збільшення надання державних коштів для перевезень пільгових категорій громадян в межах району з метою в перспективі надання адресної цільової допомоги кожному пільговику для даної цілі.
Експертні пропозиції враховувати під час підготовки програм соціально-економічного розвитку, регіональних програм, формування бюджетів відповідного рівня, вирішення питань поточної діяльності.
Розглянути експертні пропозиції на найближчому засіданні колегії за участю представників громадської організації с. Крогулець «Наше майбутнє» та письмово поінформувати ГО «Наше майбутнє» про результати розгляду даних пропозицій з одночасним розміщенням відповідної інформації у ЗМІ та на власному веб-сайті.
Експертна комісія: В.Б. Скакун голова ГО «Наше майбутнє»
З. В. Білан , член ГО
О.З. Скакун , керівник проекту
В. Т. Білан ,член ГО
Спонсор допису: Цікавитесь і піклуєтесь своїм здоров’ям? Дізнайтесь більше і можете xango купить, це дасть хороший результат