В кінці першої декади січня кожного року відкриваються двері виставкового Кобо центру в Детройті, де відбувається Північноамериканський міжнародний автосалон, NAIAS на туземній мові. Це велике авто шоу має велике значення хоч би тому, що це перша виставка в році, та ще й в Штатах, які є найбільшими споживачами автомобілів.
На цьому видовищі бував не раз, але в якості звичайного відвідувача. А в цьому році постарався зробити журналістську акредитацію. Ця вся церемонія з акредитацією виявилась доволі простою справою, як і все решта в дозвільній системі цієї країни. Згода на акредитацію приходить на електронну пошту, відтоді можна планувати свою поїздку, приводити в порядок свою фототехніку, читати відповідні автомобільні сайти. Таким чином я став єдиним українським журналістом на Детройтському автосалоні. Справа тут не в ексклюзивності авто шоу, а в тому, що переважна більшість автомобільних видань України являються по суті філіями німецьких і російських журналів. Тільки журнал АвтоЦентр з радістю згодився співпрацювати зі мною на певних фінансових засадах, бо є єдиним українським авто виданням, що користується власними джерелами інформації. Але через кризу не змогли відправити свої журналістів. Ну, і таке буває.
Про автомобілі особливо не буду розказувати, на фотографіях все видно. Технічні дані можна прочитати в різних виданнях. Просто хочу поділитись інсайдерськими враженнями від автосалону.
Отримавши іменний бейджик на шнурочку і червоний браслетик на руку, можна починати роботу. Розклад роботи шоу чітко розписаний організаторами щохвилинно – сніданок коло стенду Порше, урочисте відкриття, а далі кожна фірма має 25-30 хвилин на презентацію своєї продукції на колесах. Презентації проходять по стандартному сценарію – на великих сценах власного дизайну провідні спеціалісти чи генеральні менеджери представлють новинки від своїх фірм. Багатші фірми то все знімають на відео, яке одразу транслюється на екранах сцени. Потім гучна музика, дим, яскраве і кольорове світло – і виїжджає якесь новеньке чудо. Якщо в минулі роки концепт кари не представляли хіба що найбідніші фірми, то в ці роки концептуальні розробки є великою рідкістю. Тому і корейський автопром приємно дивує Хюндай представив і концепт, і новинку – хетчбек Veloster, дуже приємну машинку. Вона не традиційно асиметрична – зі сторони водія тільки одна дверця, коли з другої сторони їх двоє. І ще задні дверці. Дуже цікава машинка, стартова ціна якої в Штатах буде починатись з 17 тис доларів.
Порше кілька років не був учасником Детройтського автосалону. А в цьому році Порше появився не з порожніми руками. На подіум гонщики викотили спортивний автомобіль прекрасних форм і новітньої конструкції. За кермом цього чуда був не хто інакший як сам Вальтер де Сільва, найкращий автомобільний дизайнер сучасності. Це його таланту мають дякувати за успішний корпоративний стиль автомобілів Ауді, СЕАТ, а тепер ще й Порше. Вигляд 918 моделі явно не традиційний для Порше, він скоріше подібний на італійські автомобілі.
Фольксваген солідно так, під звуки барабанів представив американську версію нового Пассата, для виробництва якого побудували завод в Штатах. Це дало роботу 12 тис працівникам.
Ауді показав нову модель А6, яка дуже подібна на попередні моделі. Фірма явно топчеться на місці в плані дизайну.
БМВ показало купе 1 серії і кабріолет 6 серії. Скучно…
Хонда неприємно здивувала. Стенд виготовлений якось недбало і бідненько. Новий концепт моделі Сівік являє собою практично серійну машину зі простеньким дизайном. На підмогу на презентацію запросили учасника популярної серед молоді групи Fall Out Boy. Було видно, що і музиканту не сподобались ні стенд фірми, ні сама машина.
Не було Мітсубіші, яка зараз на грані вимирання – невдалий менеджмент привів до закриття ряду заводів, падіння попиту. Здається, що скоро Мітсубіші перестане існувати. В Штатах Мітсубіші не популярні, на них їздять хіба що бідні афроамериканці.
Ніссан і його дочірня Інфініті також були відсутні, але з іншої причини – не були готові нові гібридні і електричні моделі, на розробку яких кинуті усі сили.
Зате біли вперше присутні китайці. Їх довго не пускали на автосалон, то пускали лише в хол. Але там нічого не було дивитись, бо автомобілі собою являли копії Тойоти Короли і джипа Лексус попереднього покоління. Але і вони були з гібридними установками!
Італійці були бідненько представлені Фераррі, Мазераті і маленьким Фіатиком 500. Зате на стенді крутились красиві манекенниці. Але від того концерн Фіат не страдав комплексом неповноцінності, адже він володіє Крайслером. А там була велика презентація оновленої лінійки старих моделей. Все красиво, помпезно, але… якось без іскорки оптимізму – нічого нового не було представлено, лише продукти рестайлінгу. Крайслер продовжує лихоманити, на відміну від Форда, який себе чує досить впевнено.
А тепер інсайдерські враження. Коло 5 тис журналістів з 63 країн світу. України там не було офіційно, я там був від чікагського журналу. Цілий табун журналістів з фото і відео технікою. Причому заядлі профі мали вкрай знищену техніку – це в них робота! В коротеньких перервах між презентаціями фотографи на нетбуках швиденько обробляли фото і передавали по ФТП на свої сайти. Вай Фай в залі був просто критично завантажений, то декотрі фотографи підключали до нетбуків на скотч мобілки і користувались нетом мобільного оператора. Але в загальному атмосфера серед журналістів була веселою, не вимушеною. Часто звучали смішки, якісь веселі бувальщини. Всюди коло стендів були безкоштовні кава, солодощі, мінеральна вода. Вмерти з голоду було не можливо. Судячи по прізвищам на бейджиках, журналісти в основному з англомовних країн. Але на кожному кроці було чути німецьку мову. Ну і велика кількість азіатів, які були усюди. Було таке враження, що відкриєш багажник авто і там буде сидіти китаєць! Дівчата-моделі на стендах вдягнуті спеціально по діловому, нема надлишкової сексуальності, що прямує до еротики. Це пояснюється просто – на авто шоу американці приходять з дітьми і вони не хочуть пояснювати дітям, чого та цьоця забула вдягнутися і чи її свербить животик, якщо вона без перестанку треться ним до машини!
Ось так коротенько про Детройтський автосалон. Якщо хтось має запитання, буду радий відповісти в коментах. А з майбутнього понеділка має вийти друкована версія журналу Автоцентр, де будть мої фотографії. А якщо хтось хоче скачати фотографії, то це можна зробити звідси http://www.flickr.com/photos/terry_usa/