Із завтрашнього дня, 20 квітня, у місті проходитиме тематична виставка писанок. Захід прописаний за Копичинецьким державним музеєм театрального мистецтва і буде доступним протягом світлої пори доби. Керує експозицією Руслана Савка. Запрошуються зацікавлені у мистецтві люди і просто охочі побачити святкову українську писанку.
Про писанку, як традиційний атрибут Великодніх свят
Писанка, яка з прийняттям християнства стала символом Христового Воскресiння використовується в релiгiйних обрядах i вiдiграє в них велику роль. Кожний предмет народного мистецтва, поряд з практичним призначенням в обрядi, вiдiгравав роль знака соцiальних вiдносин, поскiльки уособлював у собi єднiсть символiчного i практичного змiсту. Саме у традицiйному фольклорному середовищi предмети завжди суть знаки, а знаки – суть предмети. Писанка позначена найвищим семiотичним статусом, в нiй знаковiсть, як символ оновлення життя, виражена максимально, а утилiтарнiсть – мiнiмально. Кожний предмет у семiотичнiй системi свята несе цiлий пучок рiзних функцiй, структурно пов’язаний мiж собою. Це практична, естетична, магiчна функцiя соцiальної i регiональної приналежностi. Писанка виконує роль знака – символу, конденсату певних уявлень у системi свята та обряду.
В обрядових дiях писанка виявляє полiсемантичну символiку, пов’язану перш за все з магiчними вiруваннями, що беруть свiй початок з антропейної, карпогонiчної, контактної, продуцируючої типiв магiї. Велика роль писанок в обрядах, що беруть свiй початок у контактнiй магiї, саме з цим пов’язаний звичай обмiну писанками, як побажання щастя, здоров’я.
Християнський обряд обмiну писанками при христосуваннi пiд час Великодня пов’язують з життям Марiї-Магдалини i Воскресiнням iсуса Христа. В однiй з апокрифiчних легенд говориться: “Коли Цiсар Тиберiй довiдався про засудження i смерть пророка по iменi iсус, то дуже розгнiвався i покликав намiсника Пiлата до себе в Рим, щоб той звiтував про цю подiю. Боячись гнiву Цiсаря, Пiлат взяв iз собою одежу Христа, за яку солдати пiд хрестом кидали костi i яка мала ту чудодiйну особливiсть, що кожному хто її носив дарувала любов i ласку людей. Маючи той одяг на собi, Пiлат скiльки разiв не ставав перед Цiсарем, завжди мав сердечний прийом i Тиберiй завжди забував про докори, якi мав то робити. Але ось прибула з Палестини в Рим Марiя-Магдалина i, ставши перед Цiсарем, подала йому в дар яйця пофарбованi на червоно, вiтаючи словами: “Христос Воскрес!” Тодi Тиберiй пригадав, про що вiн мав питати Пiлата i, вислухавши вiд Марiї-Магдалини розповiдь про Спасителя й про його одяг, наказав такий вiдiбрати вiд Пiлата i винного покарати. А християни довiдавшись про це вiтання Марiї-Магдалини, почали також в рiчницю воскресiння Христа фарбувати яйця i обдаровувати ними один одного, вiтаючись радiсними словами: “Христос Воскрес!”.
Інформація про писанку взята тут